21 February 2020

Perancangan Kewangan Untuk Diri Sendiri

 
LifeMoments-Retirement_bm.png
 
Proses penyediaan pelan kewangan untuk diri sendiri atau keluarga sememangnya sangat rumit dan memerlukan ketelitian serta mengambil masa yang lebih panjang. Namun, terdapat pelbagai manfaat and kelebihan yang menanti anda seperti menambah jumlah simpanan dan bersedia untuk sebarang kecemasan.
 
Kebanyakan orang kini berminat untuk menyimpan duit, tetapi tidak berjaya melakukannya kerana mereka tidak mempunyai perancangan kewangan yang teratur. Perkara utama dalam perancangan kewangan adalah pemantauan diri di mana kawalan yang lebih teratur ke atas perbelanjaan mampu meningkatkan peluang untuk mencapai matlamat menyimpan wang. Tambahan pula, perancangan kewangan yang perlu anda lakukan tidaklah sukar sekiranya matlamat telah ditetapkan.
 
Berikut adalah komponen utama yang kita perlukan dalam perancangan kewangan.
 
1. Kira aliran tunai
Pertama, tentukan semua pendapatan rutin bulanan anda seperti gaji bulanan, pendapatan sewaan hartanah (rumah, bilik sewa) dan sebagainya. Kemudian, senaraikan jumlah perbelanjaan anda dengan terperinci, sama ada ia dibayar secara tunai atau menggunakan kad kredit termasuk semua perbelanjaan kecil.
 
Kumpulkan semua perbelanjaan tersebut ke dalam 3 bahagian:
 
  • Perbelanjaan rutin kekal - perbelanjaan rutin bulanan anda di mana jumlahnya adalah sentiasa sama pada setiap bulan, contohnya pinjaman gadai-janji, pinjaman kereta, insurans, dan sebagainya.
 
  • Perbelanjaan rutin biasa - perbelanjaan rutin bulanan di mana jumlahnya sentiasa berubah, contohnya bil telefon, bil kad kredit, perbelanjaan makan harian, kos pengangkutan, yuran sekolah anak-anak, dan perbelanjaan saraan untuk ibu bapa.
 
  • Perbelanjaan bukan rutin - perbelanjaan yang bukan ditanggung setiap bulan, contohnya pembelian pakaian, yuran hospital, menonton wayang, menjamu selera, dan sebagainya.
 
Apabila semuanya telah disenaraikan, anda akan dapat melihat secara menyeluruh dari mana wang anda diperolehi dan ke mana ia dibelanjakan dengan lebih baik dan jelas. 
 
2. Berbelanja kurang dari jumlah pendapatan 
Cara paling mudah untuk menyimpan adalah memastikan perbelanjaan lebih rendah berbanding dengan pendapatan. Baki wang yang selebihnya pula patut disalurkan sebagai simpanan.
 
Untuk memulakan tabiat ini, langkah pertama adalah dengan mengurangkan perbelanjaan anda, sedikit demi sedikit. Misalnya, jika anda mendapati anda banyak berbelanja untuk pakaian, apa kata anda cuba mengurangkan kekerapan membeli-belah ataupun jumlah pakaian yang dibeli.
 
Anda juga perlu meneliti perbelanjaan biasa yang tidak tetap, contohnya jika bil internet anda tinggi, anda boleh cuba menukar kepada pakej internet yang lebih murah. Jika anda menggunakan teksi sebagai pengangkutan utama, anda boleh sesekali cuba beralih kepada pengangkutan awam lain untuk menjimatkan perbelanjaan.
 
Langkah seterusnya adalah memantau perbelanjaan tetap. Jika ia adalah punca kebocoran dalam kewangan anda,  anda boleh cuba melakukan perubahan dalam gaya hidup anda supaya hidup dengan lebih bersederhana. Jika ansuran kenderaan anda membebankan, cubalah gantikannya dengan motosikal atau pengangkutan awam.
 
 3. Formula 50-30-20
Formula mudah untuk menyimpan biasanya 10% -15% daripada pendapatan selepas ditolak cukai. Bagaimanapun, seorang profesor Harvard bernama Elizabeth Warren mencadangkan formula baru untuk menyimpan: formula 50-30-20.
 
50%: perbelanjaan rutin biasa + perbelanjaan rutin tidak tetap
 30%: perbelanjaan bukan rutin
 20%: simpanan
 
Kesemua langkah di atas mungkin agak mengelirukan jika ia hanyalah untuk menyimpan sebahagian kecil pendapatan kita sahaja. Tetapi, perancangan kewangan ini sebenarnya adalah permulaan untuk membina kewangan diri atau keluarga yang lebih kukuh dan stabil.
 
Persaraan adalah waktu untuk anda berehat tetapi fasa kehidupan ini memerlukan perancangan kewangan yang awal.  Hubungi penasihat kami untuk perjalanan anda ke arah persaraan yang selesa.

Get A Quote